Για
να μην ξεχάσουμε όσα έχουμε μάθει, μέχρι να επανέλθουμε στην τάξη και στα
μαθήματά μας, παρακαλώ κάντε το παρακάτω φύλλο εργασίας. Δουλέψτε προσεκτικά,
χωρίς να βιάζεστε – έχετε όλο τον χρόνο άλλωστε - και για όσα δεν θυμάστε,
ανατρέξτε στις σελίδες του σχολικού βιβλίου σας και στο βιβλίο της Γραμματικής της Αρχαίας Ελληνικής.
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1)
Να συμπληρώσετε στην κατάλληλη πτώση τις λέξεις της
παρένθεσης:
2)
Συμπληρώστε τις καταλήξεις των ουσιαστικών:
3)
Να σχηματιστούν οι πλάγιες πτώσεις (Γενική, Δοτική,
Αιτιατική) ενικού και πληθυντικού αριθμού των παρακάτω ουσιαστικών :
ὁ θεατὴς
ὁ κοχλὶας
ἡ σκαπὰνη
ἡ ἅμιλλα
ἡ ἀλὴθεια
ἡ κλὶνη
ὁ λιμός
ἡ κάμινος
τὸ φῦλον
4)
Να τονίσετε τις παρακάτω
λέξεις:
ανθρωπος, των καμηλων, οικειος, κωμη, ναυται, κηπου,
κουρος, προφητης, νεος, ναος, ομοιος, προδοτης, κωνος, τοιχος, Μηλος, κουρος,
δημιος, πατρωος, Πηγασος, νησος, των νησων, κατηγορος, ανωμαλος, μηκος, Νειλος,
βωλος, ταυρος, φλοισβος, δουλος, των δουλων, το νευρον, οινος, γενναιος, των
γενναιων.
Ποιες από αυτές τις λέξεις χρειάζονται πνεύμα;
5)
Να τοποθετήσετε τα επίθετα των παρενθέσεων στον κατάλληλο
τύπο, ώστε να συμφωνούν με τον τύπο του ουσιαστικού που δίνεται:
1. οἱ …………………… ἰχθύες
(ἄφωνος)
2. τῆς …………………. νήσου
(ὡραῖος)
3. τούς ………………… ῥήτορας
(δεινός)
4. τῇ ………………….. γυναικί
(ὠχρός)
5. τοῦ …………………… ἀνδρός
(ἀείμνηστος)
6. τά ………………… τείχη
(ὑψηλός)
7. τοῖς ……………….. διδασκάλοις
(καλός)
8. τόν …………………….. ἄνδρα
(ἄρρωστος)
9. αἱ …………………… πράξεις
(ὠφέλιμος)
10. τάς …………………… σωτηρίας (δίκαιος)
11. ταῖς …………………. χώραις (πολέμιος)
12. τῶν …………………… μαχητῶν (γενναῖος)
13. τῷ ………………… θεῷ (ἀθάνατος)
14. τήν …………………. μουσικήν (ὡραῖος)
15. ἡ ………………… ἀπειλή (φοβερός)
6)
Συμπληρώστε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο της δεικτικής
αντωνυμίας οὗτος,
αὕτη, τοῦτο
7)
Συμπληρώστε
με τον κατάλληλο τύπο της προσωπικής αντωνυμίας:
Και λίγες ασκήσεις πάνω στα
ετυμολογικά: Παραγωγή ουσιαστικών από ρήματα (α΄και β΄μέρος σ. 48 και 56)
1) Να
βρείτε ποια από τα παρακάτω ουσιαστικά δηλώνουν α) το πρόσωπο που ενεργεί, β)
το αποτέλεσμα της ενέργειας, γ) τον τόπο, δ) το όργανο ή μέσο και ε) ενέργεια ή
κατάσταση:
πομπός,
τροφός, νομεύς, βουλευτήριον, θέατρον, γράμμα, ψεῦδος, άροτρον, πλῆκτρον,
λόγος, κολακεία, λύσις, πρᾶξις,
θυσία.
2)
α) Να αντιστοιχίσετε τα ρήματα
που δίνονται στη στήλη Α με τα παράγωγα ουσιαστικά τους στη στήλη Β.
β) Να κατατάξετε τα
ουσιαστικά της στήλης Β της προηγούμενης άσκησης στην κατηγορία που ανήκουν με
βάση το τι δηλώνουν.
|
Α
|
Β
|
|
1. καλῶ
|
α.
νομεύς
|
|
2. σώζω
|
β.
αμοιβή
|
|
3. νέμω
|
γ.
κλεῖθρον
|
|
4. άμείβω
|
δ.
βάθρον
|
|
5. γιγνώσκω
|
ε.
κλητήρ
|
|
6. κλείω
|
στ. γνώμη
|
|
7.βαίνω
|
ζ. σωτήρ
|
|
8.βασιλεύω
|
η.
μανία
|
|
9. μαίνομαι
|
θ.
βασιλεία
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.